Pagina's

zaterdag 11 oktober 2014

Oma op bezoek

Ik vond het heel leuk! Het was leuk toen oma de prentjes liet zien die ze kreeg als ze braaf was. Ik vond het wel heel erg dat er kindjes gestorven zijn in de oorlog. Ik vond het interessant dat ze verschillende dingen bij had: inktpot, pennetjes, telraam. Ik vond het grappig dat de kinderen vroeger straf kregen als ze op het gommetje beten. Wat erg dat ze weinig eten hadden in de oorlog. We weten nu veel over de school van vroeger en de oorlog.

Elissa


Ik vond juf Sofie haar oma heel tof. Ze is ook heel leuk. Ik heb geleerd over de oorlog. Dat er een bom is gevallen en dat er kinderen zijn gestorven. We leerden ook over de school van vroeger. Ze schreven met een griffel en een lei. Toen bestond er nog geen balpen. De kinderen gingen naar school in een rijtje. Alle kinderen die in dezelfde buurt woonden, gingen samen met dezelfde rij.

Mats

Ik ben heel veel te weten gekomen. Het was interessant vond ik. Het was leuk om te luisteren en nu weten we meer over van alles. Hoe het vroeger een beetje ging. Ik vond de oma van juf Sofie heel leuk. De oma van de juf is zooooo lief. Ze vertelde dat ze vroeger heel recht moesten zitten aan een bank per twee. En de benen moesten naast elkaar. Als er een bom viel, moesten de kinderen onder de trap gaan schuilen. Er ging natuurlijk een alarm af maar ze hebben de bom op een verkeerde plek laten vallen.

Sam


Ik vond het leuk dat ik veel heb bijgeleerd over vroeger. Het was tof om de oma te leren kennen. Maar ik kan niet geloven dat die al 80 jaar is. Ik heb meer over het inktpotje geleerd. En eigenlijk vond ik alles leuk om te horen. Met een griffel kon je zo op een bordje schrijven. Dat bordje is een lei. Oma vertelde ook over de oorlog; Dat er bommen zijn gevallen en dat je dan op je buik moest gaan liggen. Als je een korte piep hoorde dan wist je dat je in de kelder moest gaan zitten. 

Flore

Maandag vertelde oma  hoe het vroeger was. De oma van onze juf heeft goed verteld. Nu weet ik hoe lastig het was om vroeger naar school te gaan. Nu is het gewoon top! Er lagen enkele dingen op een bank: een lei, griffels, een pennendoos, potloden en nog veel meer. Ze heeft ook verteld over de oorlog. Ik zou geen kind willen zijn vroeger. Ik vond het een beetje grappig dat je zo op je buik moest gaan liggen. Het lijkt me wel leuk dat je gewoon altijd op straat kon spelen zonder auto's. Gek hé! 

Ewoud



Ik vond het heel leuk dat oma kon komen vertellen. Ik ben heel veel te weten te komen. Hoe het vroeger op school en in de oorlog was. Ik vind het ook leuk dat we een lekker snoepje heb gekregen. Dankjewel oma dat je er was! Ze hadden vroeger nog geen schrift dus schreven ze op een lei met een griffel. Ze schreven ook met een vulpen en een inktpot. Het was niet fijn zo! 

Roos

Ik heb veel gehoord over vroeger. Ik heb ook de oma van juf Sofie leren kennen. Ik heb dingen gehoord over het bomalarm enzo. Dat piepte en dan moest je op je buik vallen. Er was wel speeltijd zoals nu. Ik vond het jammer dat het zo snel voorbij was. We kregen ook een snoepje. Dat was heel lekker! Oké, ik ga eens zeggen wat ik van de oma heb geleerd. De kinderen kregen van Sinterklaas een rekenlijn en daar werd dan plus en min op gedaan. De jongens en meisjes waren gesplitst. De jongens in de jongensschool en de meisjes in de meisjesschool. En ze had ook een griffel en een lei meegebracht. Zo dat was het!

Groetjes,
Melina 


1 opmerking:

  1. Flore ik vind dat je het heel goed gedaan hebt en je hebt ook heel mooi geschreven.

    groetjes Olivia.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...