Pagina's

donderdag 3 oktober 2013

Werelddierendag


Een bericht van Olivia:


Ik vroeg haar of ze over Werelddierendag nog wat meer te weten kon komen.
En ik gaf daarvoor ook een tip:
op onze "Extra"-pagina staat een handige zoekrubriek, speciaal voor kinderen.


Tik daar maar eens "Werelddierendag" in, zoals op de afbeelding hierboven.
Klik dan op "Zoek >"
Door op het kleine zwarte pijltje te klikken, kan je kiezen waar of waarmee je precies wilt gaan zoeken.
We gaan dat zeker ook proberen in de computerklas.

Dit is wat Olivia vond:

Werelddierendag  is een dag die wereldwijd op de agenda staat als een moment waarop extra aandacht wordt besteed aan de dieren. Dierendag valt jaarlijks op 4 oktober. Met het vieren van deze dag wil men mensen laten weten dat dieren rechten hebben en dat zij beschermd moeten worden.

De datum van dierendag gaat terug naar de feestdag van Franciscus van Assisi (4 oktober). Hij bekommerde zich om het lot van melaatsen, zwervers en andere armen, maar ook van planten en dieren. Volgens de legende hield hij ooit een preek voor de dieren.

Tijdens een internationaal congres van verenigingen voor de bescherming van dieren in 1929 in Wenen werd 4 oktober uitgeroepen tot Werelddierendag. De eerste dierendag was op 4 oktober 1930.

Groetjes,

Heb ik daar toch weer een filmpje bij gevonden, zeker.


2 opmerkingen:

  1. leuk filmpje goed gevonden


    en bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je dat je ons eraan doet denken, Olivia. Ik vind dat heel tof van jou. Ik zal morgen extra goed voor mijn nijlpaard zorgen. Ik zal hem een ijsje geven met 15 bollen.
    Ik zal zeker heel lief zijn voor onze poes (Grisgris) en onze 5 kippen (Kotkotkedijt, Ketketkedanski, Linda, Klara en Lore).
    Groetjes aan Fonske en Lili,
    Daag,
    Lode
    PS: Dat is toch toevallig dat de eerste Werelddierendag in 1930 was, het jaar van ons klasje van 2 oktober.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...