Pagina's

dinsdag 22 oktober 2013

Opa Dirk


Opa Dirk is eigenlijk de opa van Jozefien. Maar tijdens het hoekenwerk noemen alle kinderen hem zo.
Terwijl de kinderen beurtelings bij juf Annemie zijn voor liedjes en muziek, bij juf Sofie in haar meetatelier of bij meester Marc "op de computers", komen ze bij opa Dirk voor proefjes en techniek.
Dat kan allerlei vormen aannemen: van het maken van kristallen, over bijenhotels knutselen tot het aanleggen van een eenvoudig elektrisch circuit.
Vorige keer werkten de kinderen met magneten. Niet alleen de kinderen vonden dat boeiend, ook opa Dirk zelf. Hij mailt:

Ik legde uit dat de aarde wel een grote maar niet zo sterke magneet is en dat mijn magneetjes in de doos klein maar sterk waren.
In een derde leerjaar leg je nog niet uit hoe dat zit met de densiteit van de krachtlijnen van een magnetisch veld.
Thijs had zitten denken en kwam na de bel naar mij met de vraag: Hoe komt het dan dat ik met mijn sterke magneet de aarde niet kan verplaatsen?
Ahwel, dat doet dan deugd, zo'n vraag.
Maar wel moeilijk om verstaanbaar uit te leggen natuurlijk.
Dat is het materiaal waar ingenieurs van worden gemaakt!!
Groetjes,
Dirk

Waarmee wij natuurlijk niet willen gezegd hebben dat wij voorstander zijn van een vervroegde beroepskeuze ... ;-)

Dankjewel, opa Dirk, voor jouw positieve engagement een heel jaar lang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...