Pagina's

zondag 20 juni 2010

Torens bouwen



Kunnen we samenwerken? Samen gaan voor één doel?

Mag iedereen zijn inbreng doen? Zijn er baasspelers? Volgers? Harde werkers? Inventieve geesten? Uitprobeerders? Opgevers? Wie motiveert de anderen? Wie geeft complimentjes? Wie is creatief en vindingrijk? Wie ziet het niet zitten? Wie zijn de roepers en wie de doeners? Wie waardeert het werk van anderen? Wie lacht mislukkers uit? Wie houdt vol en begint desnoods opnieuw? Wie zegt "foert", tegen de opdracht en tegen zijn groep? Wie helpt een niet zo handige? Wie spot er mee? Wie ziet het als competitie; de hoogste toren? Wie vindt eerder plezier in het bedenken en uitvoeren van een stevige constructie? Wie kan lachen met het eigen falen? Wie relativeert? Wie wordt nijdig of boos? Wie is jaloers op andere groepen die het beter doen? Wie maakt ruzie? Wie legt de schuld van het falen bij anderen? Wie is toch mee blij voor de "winnaars"? Wie leert van andere groepen: aanpak, techniek, ... ? Wie neemt spontaan de leiding en op welke manier? Wie werkt tegen? Wie werkt mee? Wie is sociaal en werkt echt als deel van de groep? Wie doet alles alleen; is individualistisch? Wie vindt het leuk? Wie wordt het beu?
...

Dát - en nog veel meer - kan je allemaal observeren als je de kinderen zich in zes groepjes laat verdelen en je geeft als opdracht: "Bouw een zo hoog mogelijke en stevige toren, enkel met opgerolde bladen (kranten)papier en plakband."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...