Pagina's

maandag 20 februari 2017

Spreken voor de groep



We leerden in de klas 'Spreken voor de groep'.
Hierboven kan je de presentatie bekijken. Er wordt in verteld waarop je zoal moet letten.
Dat is best een heleboel!
Natuurlijk oefenden we in de klas. Dat deden we vooral met onze weerberichten.
Die weerpraatjes werden ook gefilmd. En nadien bespraken we met z'n allen het spreekbeurtje van elk kind.


Om dat vlot te laten verlopen, stopten we alle aandachtspunten in vijf deelverzamelingen.
Ieder tafelgroepje van vier kinderen moest dan bij een spreekbeurtje telkens letten op zo één  deelverzameling van aandachtspunten.

Dit zijn ze:
  1. Klopt de inhoud? Ben je volledig? Is er een inleiding, een midden en een slot? Spring je niet van de hak op de tak?
  2. Praat je met goed gebouwde zinnen? Gebruik je niet te vaak dezelfde woorden?
  3. Ben je duidelijk verstaanbaar? Spreek je luid genoeg? Articuleer je goed?
  4. Spreek je boeiend? Gebruik je geen stopwoorden? Praat je niet te snel? Niet te traag? Met 'levendige' stem?
  5. Let je op je spreekhouding? Kijk je het publiek aan? Gebruik je passende lichaamstaal?


Toen iedereen duidelijk wist waarop ie met zijn tafelgroepje precies moest letten, gingen we aan de slag. Er werd een filmpje getoond. Soms twee keer. Dan gingen de groepjes in overleg.
Als iedereen klaar was, vertelden een of twee kinderen per groepje hoeveel sterren ze gaven en waarom.
Dat was boeiend! Alle kinderen namen het observeren en het overleggen ernstig. En er werden rake motivaties verwoord.

En toen, na enkele filmpjes, kwam er een prachtig klasmoment!
Binnen één groepje wilden twee kinderen een weerpraatje 4 sterren geven, de twee anderen slechts 1 of zelfs geen ...
Eén van hen vond wat er gebeurde onrechtvaardig en trok de discussie open naar de hele klas.
Wat bleek? De twee kinderen die geen sterren wilden geven, deden dat eigenlijk omdat ze een beetje ruzie hadden met de spreker. Niet omdat ie het slecht zou hebben gedaan!
Enkele kinderen hebben dat voorval knap kunnen analyseren en verwoorden. Zo zag iedereen vrij snel in dat we enkel de prestatie van een spreker moeten beoordelen. Of die spreker onze beste vriend is of net niet, mag daarbij geen rol spelen!

Ik denk dat we hier met z'n allen veel geleerd hebben.
Dat hebben jullie knap gedaan, meisjes en jongens!
Jullie verdienen een

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...