Pagina's

donderdag 30 april 2015

Naaiatelier 2



Oei! Vandaag hadden we al ons laatste naaiatelier en ik moet de beelden van eergisteren nog plaatsen ...
Hier zijn ze dan. Bovenaan de foto's en onderaan een filmpje van Kaat die stikt!
Gelukkig slechts met een naaimachine ... Oef!

En nu aan de slag met de reportage van vandaag. Die komt er weldra aan.
Vergeet op dinsdag 5 mei onze modeshow niet!!


woensdag 29 april 2015

Uitnodiging

Jullie komen toch ook?!

vrijdag 24 april 2015

Leonoors sportdag


Hey, klasgenootjes en meester Marc.
Ik ben Leonoor, ik ga vertellen over de sportdag.
We hebben van alle leuke dingen gedaan.
We hebben als eerste knuppelbal gedaan.
En daarna kajakken. Ik zat met Kaat in een kajak.
We hadden korfbal gedaan en de jongens waren van ons gewonnen.
Dan waren we gaan dansen. Dat vond ik het leukste van alles.
Toen gingen we naar de touwen. Amélie en ik moesten Kato helpen.
En dan bouwden we iets met stokken en rekkers.
Dan was het eindelijk pauze. Ik was moe en ik had honger.
We moesten toen groepen kiezen voor een spel: indiaka. Mijn groep was gewonnen.
Daarna gingen we een soort golf doen met een meneer die Tom heette.
En toen gingen de jongens iets met netjes doen en de meisjes met palletjes.
Daarna was het bijna tijd om terug naar school te gaan.
Maar eerst gingen we nog met iedereen dansen.
Ik vond de dag echt leuk.
Groetjes van Leonoor.


Alle beelden van de sportdag vind je hier.

Sportdag²

We hadden heel veel geluk met het weer gisteren. Met het zonnetje in ons gezicht hebben we verschillende leuke activiteiten gedaan van monofling, gondelvaren tot dans en pluimvolleybal. We hebben een ontzettend leuke dag beleefd! Welke reporters schrijven een verslagje?

Onze enthousiaste dansers kan je hieronder aan het werk zien:


En hier zijn de foto's:

Poupette



Volgende week gaan we kijken naar "Poupette in Bruxelles".
3a op maandagnamiddag en 3b dinsdagvoormiddag.
Hierboven kan je een trailer bekijken.
Het stuk wordt gespeeld door Theater FroeFroe.
FroeFroe maakt meestal theater waarin poppen een belangrijke rol spelen.
Het theaterhuis is internationaal bekend en won al vele prijzen.

Wil je vooraf nog meer te weten komen over Poupette, kijk dan op de site.

Lachmicrobe


Deze fotoreeks was ik even uit het oog verloren.
Weten jullie nog dat we naar de bibliotheek van Mortsel gingen en daar het lachmicrobespel speelden? Het was een leuke voormiddag dat zie je zo op de foto's!



donderdag 23 april 2015

Sportdag


"Sportdag" noemen ze dat!
Je zou 't niet zeggen, als je ze hierboven ziet liggen ...

Maar zo was het natuurlijk niet echt.
Superleuk was het wél! Bekijk hieronder de fotoreeks maar.
Af en toe hebben ook enkele kinderen voor fotograaf gespeeld.
Welke reporter kruipt nog eens in zijn pen om een verslagje te schrijven?
Misschien iets voor in 't weekend als het dan toch slechter weer wordt? Verstuur maar met de postduif!


Kleermaker Yaron


Denk maar niet dat Yaron in Oostende op het strand speelt terwijl wij onze modeworkshop houden.
Nee, nee. Hij en zijn oma zijn dan ook aan de slag!
Vandaag stuurde hij deze foto en hij schrijft er bij: 
"Kijk hoe ik werk. Groetjes, Yaron"

Tja, dat kán natuurlijk geposeerd zijn, hé Yaron ... 
Maar we geloven je, hoor.
En we zijn benieuwd welke originele creatie jij ons volgende week gaat showen.
Tot weldra!

dinsdag 21 april 2015

Modeworkshop



Vandaag hadden we onze eerste modeworkshop.
Behoorlijk wat mama's en oma's kwamen ons helpen.
En een opa filmde de hele namiddag.
Dat vonden wij superfijn.
Bedankt lieve mama's, oma's en opa!!

Dit alles past in ons WO-thema "Mode en Kledij".
Volgende week hebben we nog twee workshops.
Dan moet alles klaar zijn.
Want op 5 mei houden we onze modeshow!
Maar daarover later meer.

Hierboven zie je de "stille" fotoversie van deze gezellige naainamiddag.
Hieronder de film.
Daar gaat 't er soms iets luidruchtiger aan toe ...


maandag 20 april 2015

Smuldag


Vandaag hadden we 3 jarigen in de klas!
Nu ja, die kinderen verjaarden in de voorbije vakantie. 
Maar vandaag hadden ze elk tegelijkertijd een traktatie bij!
Dat werd een heuse smuldag! Lies had koekjes bij. Vik ijsjes. 
En Emma een bijzonder mooie uilentaart!
Hebben wij vandaag nog wel iets anders gedaan dan snoepen? Ik kan het mij niet herinneren ...

Gelukkig mochten de kinderen niet van de uilentaart eten. Anders hadden ze zich zeker té vol gepropt. 
Maar er stond wel degelijk E.M.M.A. op en dat betekent: 
Enkel Meester Marc Aankomen!

Een nieuwe Yaron


Hoi klasgenootjes!
Ik ben een paar dagen geleden geopereerd (16/04/15).
Ze hebben mijn twee oren dichter bij mijn hoofd laten zetten.
Ik moest er woensdagmiddag naartoe en mocht terug naar huis vrijdagvoormiddag.
Bij de verdoving moest ik een maskertje opzetten en in en uit blazen. Toen viel ik in slaap en plots werd ik terug wakker.
Ik was geopereerd!
Ik heb af en toe wat pijn maar daar krijg ik een middeltje voor.
Groetjes, Yaron

Hannah skiet


Hallo, ik ben Hannah.
Ik ga jullie vertellen over mijn skivakantie.
Wij zijn naar Oostenrijk gegaan samen met onze vrienden en vriendinnen. Ik zat in een skigroepje met: Yulin, Kaat, Ans, Sterre, Silje en Mirko. Onze monitor heette Hans. Zo heet ook mijn papa maar het was een andere Hans. 

We hebben veel plezier gemaakt op de piste en vooral op de bultjes naast de piste. Maar toen Kaat daar gevallen was, had ze haar been gebroken en daardoor heb ik een avontuur meegemaakt.
En ik zal het avontuur eens vertellen. 

Ik vroeg aan Hans of ik op mijn ski's naar beneden mocht glijden en dat mocht.Toen ging het niet meer zo goed, dus heb ik geprobeerd om mijn ski's aan te doen maar dat lukte ook niet zo goed. Toen ben ik naar boven gestapt en dat lukte ook niet zo goed. Toen ik naar beneden keek, zag ik een plat stukje. Dus ben ik naar daar gestapt en toen ben ik naar beneden geskied. En de anderen waren aan het lachen maar dat mocht niet van een papa.Want iedereen dacht dat ik pijn had of bang was, maar dat was helemaal niet zo. Ik was zelf aan het lachen!
Groetjes van Hannah

donderdag 2 april 2015

Assepoester: repetities

Ik vond dit filmpje van de eerste repetitie voor Assepoester, de sprookjesmusical.
Herken je de acteurs, zo zonder pruiken en theaterkleren?

Welke reporters schrijven een verslagje over deze fijne musical die wij vandaag bezochten?
Verstuur je tekst maar via de postduif!



En ik vond ook de selfie, met het publiek op de achtergrond, die de cast aan het einde van de voorstelling nam!
Herkennen jullie dáár iemand?
Op de achtergrond, bedoel ik wel degelijk ...

woensdag 1 april 2015

Ralfi-lezen


Vorige week zijn we gestart het het Ralfi-lezen.
De tekst hieronder komt van de site Ralfilezen.nl en legt het hoe en waarom van de aanpak uit.

"RALFI staat voor Repeated Assisted Level Feedback Interaction.

RALFI-lezen in het kort

Kinderen die langdurig veel te traag lezen maar de spellende leeshandeling beheersen, komen in aanmerking voor RALFI-lezen. Hierbij leest een groepje kinderen samen met de leerkracht 4 tot 5 keer in de week een relatief moeilijke tekst. De teksten sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en het niveau mag tot drie niveaus boven het beheersniveau liggen. 

Voor wie is RALFI geschikt?
RALFI is geschikt voor kinderen bij wie ...
  • ... de spellende leeshandeling (grotendeels) wordt beheerst, maar toch veel te traag blijven lezen.
  • ... het AVI-niveau (vrijwel) blijft stilstaan; de vorderingen beslaan minder dan 2 AVI-instructieniveaus per jaar.
  • ... herhaalde presentatie van korte, op elkaar gelijkende woorden, vaak niet of nauwelijks tot verbetering leidt van het lezen.
  • ... het opvallend is dat vaak langere woorden met een complexe orthografische structuur minder problemen opleveren dan korte woorden.

Wat zijn RALFI-teksten?

Omdat een RALFI-tekst 5 keer in de week gelezen wordt, is niet iedere tekst automatisch te gebruiken als RALFI-tekst. Een RALFI-tekst voldoet aan de volgende eisen:
  • Informatieve tekst; Een RALFI-tekst dient informatief te zijn en niet verhalend. Het kind kan door de tekst iets over het onderwerp leren.
  • 300 woorden; Een RALFI-tekst dient ongeveer 300 woorden te bevatten. 
  • Het onderwerp is belangrijker dan het niveau. Uit onderzoek is gebleken dat zwakke lezers, bij gebruik van de RALFI-methode, een tekst kunnen lezen die tot 3 AVI-niveaus boven het beheersniveau ligt. Hierom zijn teksten op www.ralfilezen.nl gesorteerd op onderwerp en niet op AVI-niveau.

Uitgangspunten

R= Repeated
     Herhaald lezen met tussenpozen.
A= Assisted
     Ondersteund door voorlezen-voorzeggen en bijwijzen.
L= Level:
    Inzetten op een hoog niveau.(leeftijdsadequaat)
F= Feedback
     Directe neutrale feedback bij fouten, maar ook toegespitste positieve feedback.
I= Interactie
     Enthousiaste interactie over de inhoud.

Aanbiedingsvormen
Voorlezen:
De eerste vijf keer dat een tekst gelezen wordt, leest de leerkracht (ouder) de tekst eerst vloeiend voor in een normaal leestempo. De kinderen lezen mee, terwijl ze bijwijzen. De zesde keer wordt de tekst niet voorgelezen maar lezen de kinderen de tekst zelf voor.
Koorlezen:
Na het voorlezen vindt koorlezen plaats. Alle kinderen lezen tegelijkertijd en hardop de tekst voor. (Thuis leest het kind samen met de ouder de tekst hardop voor.)
Duolezen of individueel lezen:
Vervolgens wordt gebruik gemaakt van duolezen of individueel lezen. Bij het duolezen leest het ene kind de tekst, terwijl het andere kind meeleest en helpt waar nodig is. Hierna wisselt dit. Bij individueel lezen, leest het kind de tekst hardop , terwijl de leerkracht meeleest en helpt waar nodig is.

5 sessies
Elke dag moeten de kinderen minstens 30 minuten lezen. Bij zwakke lezers komt hier nog een keer 15 minuten bovenop. Kinderen moeten dus leeskilometers maken. Door meer te lezen zal het leesniveau stijgen."

Op school volgen wij deze methode op lichtjes aangepaste wijze. De komende weken trachten we zo de leesvaardigheid van de betrokken kinderen te verhogen. Terwijl een groep kinderen bij meester Marc aan dit Ralfi-lezen doet, zijn de anderen bij juf Sofie aan de slag met Nieuwsbegrip. Daarbij wordt vooral het begrijpend lezen verder geoefend op basis van teksten die de actualiteit op de voet volgen.

1 april



De kinderen (Jullie dus!) kwamen niet verder dan een aprilvis op mijn rug en een "protzak".
Ik deed maar of ik de zéér onopvallende pogingen om die te plaatsen niet zag. Want anders waren jullie nu nog aan het proberen!

Maar ik had jullie wél liggen!
Eerst met de klasfoto die de computer van jullie zou nemen.
Je kan het hier nog eens proberen met de hele familie.
Dan met de speuropdracht "Zoek de 5 verschillen".
Je ziet de foto's daarvan hierboven.

Ach, ik geef het toe: het is allemaal niet eerlijk. Zo'n sluwe geslepen meester tegenover 19 onschuldige argeloze kindertjes.
Daarom, om het weer goed te maken, schenk ik jullie vandaag allemaal een gratis Geen-Huiswerkbon!
Klik maar op de afbeelding om 'm op te halen!
Veel plezier ermee!

http://www.pageorama.com/?p=3abc

O ja, nog één ding! Vergeet niet af en toe het scherm van je pc of tablet ook aan de binnenkant schoon te maken!

Basilo Vermicello


Op 28 maart ben ik eens gaan proberen om cello te spelen.
Ik vond het wel leuk en heel erg mooi. 

Cello is ook een heel duur instrument. 
Maar ik wou het zo graag doen.
En ja, toen zei mijn papa: 
Dat is goed. Maar je moet er dan wel goed voor zorgen. 
En ik mocht het dan gaan doen. 
We gaan een cello huren in de muziekschool. 
Ik was zo blij.
Tot ziens!
Groeten van Basil!