Pagina's

donderdag 30 mei 2013

Cijferend delen


Nogal wat kinderen blijven toch wat onzeker bij 't cijferend delen.
Je kan dat ook online oefenen op computermeester.be.
De computer helpt je een beetje.
Je hoeft je dan niet te bekommeren om het minteken of het laten dalen, bijvoorbeeld.
Kies voor de oefeningen links, waarbij de deler maar één cijfer heeft.
Met of zonder rest? Die staartdelingen kan je allemaal!
Zeker als je denkt aan de formule van professor Barabas:

Oefen er maar lekker op los!
En doe tussendoor gerust ook nog eens een optelling, een aftrekking en een vermenigvuldiging!

Minispreekbeurten



Wie vertelt/schrijft hierover?!

Mailformulier invullen | Rechtstreeks mailen | Met Edmodo

dinsdag 28 mei 2013

Schoolfeest



Hoi, klasgenoten!
Ik ga deze keer een verslag maken over het schoolfeest!
Om te beginnen een applaus voor iedereen die heeft meegedanst.
En natuurlijk voor juf Sofie die het dansje heeft verzonnen en geleerd, voor juf Kay-Leigh die heeft geholpen en voor meester Marc (eigenlijk niet) die lag te slapen in de zon!



We hebben er maar 2 weken aan geoefend en we kenden het al van buiten!
Ik vond het superleuk. Jullie ook?
Ik vond meester Jan heel grappig toen hij moest poseren.
Je kon er van alles doen: henna, jungle speed, kangoe(roe)spring, knutselfrutsel, kleur de wereld, schmink, piranha vissen en nog veel meer!
Ik was er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Terwijl mama en papa aan het werken waren, deed ik wat ik wou!
Groetjes,
Elias

maandag 27 mei 2013

Boekenfestijn



Weten jullie nog dat we tijdens de Jeugdboekenweek een leesmarathon hielden?
Wij lieten ons sponsoren om te lezen.
Met 't derde leerjaar sprokkelden we zo ongeveer 475 euro bij elkaar!
(Waarvoor we trouwens alle mama's, papa's, oma's, opa's, buren, vrienden, enzovoort, nog eens heel hard bedanken!)

Vorige week donderdag trokken juf Sofie en ik naar Antwerpen met dat geld.
Er werd daar een Boekenfestijn gehouden.
Wij kochten er 131 boeken.
Ja, je leest het goed: honderdeenendertig!
Dat is een stapel groter dan Hajar!


Vanmiddag toonden we alle boeken.
Er is voor elk wat wils.
Vanaf morgen kunnen jullie er beginnen in lezen!
Veel plezier ermee! Dat hebben jullie wel verdiend.

donderdag 23 mei 2013

Achterstallen

We hebben hier nog enkele achterstallige fotoreeksen.
Zijn er nog snelle schrijvers of rappe reporters in de klas die daarover een tekstje willen schrijven?

BONUS!
Alle Geen huiswerkbonnen die nu nog verdiend kunnen worden zullen uitzonderlijk drie (3!) maanden geldig zijn!
Tot 31 augustus dus.
Daar dóe je het toch voor?!

Een eerste reeks gaat over 't maken van de Maya-friezen als versiering voor 't schoolfeest TandeMundo.



De tweede reeks toont de kinderen van het derde leerjaar bij het oefenen van hun dansje voor datzelfde schoolfeest.
Dat was voor het eerst helemaal in kledij.
O ja, de laatste foto is echt wel geposeerd, hoor. Of wat dachten jullie?!



De laatste diashow, met beelden van gastfotograaf Elias, toont hoe wij vandaag onze dinofossielen maakten.
Vooral dáárover zou ik graag wat meer willen lezen!



Laat maar komen!

Mailformulier invullen | Rechtstreeks mailen | Met Edmodo

Het einde

Hoe zijn de dino's aan hun eind gekomen?
Daarover bestaan verschillende theorieën.
Bijvoorbeeld: buitenaardse wezens zouden teveel op dinosauriërs hebben gejaagd.
En daardoor zouden ze dus zijn uitgestorven ...

Tekening van Anaïs, een beetje aangevuld door de meester ...

De kapitein


De kapitein is weer langs geweest (*).
De man is een jaartje ouder geworden. Maar hij is en blijft een krasse knar.
Op zijn honderdentwaalfde nog dapper aan de slag!
Tja, we zullen allemaal wat langer moeten werken. Maar dit slaat toch wel alles.



(*) Bekijk het blogbericht van het vorige schooljaar.

De probleemstelling van dit jaar kan je bekijken in de fotoreeks hierboven.
We hanteerden deze keer andere aantallen.
Maar het kwam op hetzelfde neer: op één uitzondering na was iedereen toch weer beetgenomen.
Dit hielp meteen:
Als die koeien en paarden en geiten van boord gaan, hoeveel dieren blijven er dan nog over?
Twee.
Wordt de kapitein dan meteen ook 2 jaar?!

Of hoe lang en moeizaam de weg van het logisch denken en de kritische (zelf)reflectie toch wel is ...

maandag 20 mei 2013

TandeMundo


Niet vergeten: ons schoolfeest!

Jungle Boek


Vrijdagnamiddag gaan we naar "Jungle Boek" kijken.
De kinderen van Ritmica-Steenakker spelen dat in de Mark Liebrechtschouwburg.
Jullie krijgen morgen deze brief mee: 


vrijdag 17 mei 2013

Scrumblr


In de computergroep tijdens 't hoekenwerk herhalen we deze week de woordsoorten. We doen dat met weer eens een ander onlineprikbord: Scrumblr.
Je kan op zo'n prikbord kolommen maken. En de kinderen kunnen kleefbriefjes typen en plakken.

Ik maakte 5 kolommen: zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden, lidwoorden en andere woorden.
Alle meisjes en jongens moesten in elke kolom een briefje plakken met daarop 5 passende woorden. Behalve bij de lidwoorden, natuurlijk. Daarvan zijn er maar 3.

Alles gebeurt "live" en dus gelijktijdig. Soms is het wel wat moeilijk om te weten welk briefje van wie is.
Maar spannend is het wel.
De meester duidt met een groene stip aan of 't juist is. Staat er een schrijffout in, zijn het verkeerde woorden of hangt een briefje in de verkeerde kolom? Dan plaatst hij een rode stip.
Zodra het in orde wordt gebracht, zet hij natuurlijk een groene stip.

Op 't einde zochten we samen nog naar "andere woorden". Dat leek voor sommigen nog het minst gemakkelijk.

Gerbil



Heey, iedereen.
Ik heb woensdag 1 van mijn huisdiertjes laten lopen buiten.
Het is een woestijnrat, ook genoemd gerbil.
We hebben het gedaan omdat hij de baas wou zijn, maar iemand anders was al de baas.
Ik zal heel het verhaal eens vertellen.
Dus mijn gerbil (Mailo) is de baas. Maar de andere wou de baas zijn. Dus begon hij te vechten met die van mij.
Mailo had bloed aan zijn oogje en zijn pootje was helemaal kapot. Dus hebben we ze uit elkaar gehaald. Maar dat lukte niet want dan was de ene éénzaam. Dus hebben we besloten om hem laten lopen. Toen we hem wilden pakken, beet hij naar ons. Het was dus niet zo makkelijk, maar het is toch gelukt.
Groetjes van Erynn.

woensdag 15 mei 2013

Meikever



De meester heeft meikevers gevonden in zijn tuin. 
En meegebracht naar de klas. We hebben hem zien vliegen en kruipen. Het kietelde wel als hij over je hand liep. (*)
De meikever kun je alleen zien in mei. Hij leeft 4 jaar onder de grond en na 4 jaar ontpopt hij en wordt een kever. 
Als hij een kever is, komt het in zijn hoofd op: Ik moet paren.
Er is ook een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. De mannetjes hebben langere voelsprieten dan de vrouwtjes. De vrouwtjes hebben dan weer een legboor.
Dit was mijn verslag over de meikever.
Groetjes,
Elisa V.

Dat was leuk met dat diertje. Het vloog heel hoog.
Ik weet waarom het diertje naar het licht vloog. En als het licht uit was, dan vloog het naar het raam. Dat komt omdat het altijd naar het licht vliegt.
Het was zo leuk en een beetje grappig; die botste tegen het raam.
Je had gelijk. Dat kriebelt aan je hand.
Het mannetje heeft twee waaiers aan zijn voelsprieten.
Minna

Hallo, allemaal.
Dat van die meikever vond ik keileuk.
Want ik heb hem op mijn hand gehad en dat kriebelde wel een beetje.
Opeens ging hij vliegen. Hij vloog tegen het raam. Daarna viel de meikever.
Kasper

Op dinsdag had de meester een meikever mee naar de klas genomen.
We mochten het beestje allemaal eens vasthouden. Toen hij bij Olivier was, vloog hij opeens weg.
Meikevers gaan altijd op het licht af, dus toen hij naar het raam vloog, viel hij naar beneden.
Het was leuk om een meikever eens van zo dichtbij te bekijken. 
Da-ag!
XX Elisa C.
P.S. Je kan ook altijd naar de foto's hierboven kijken!

Meester Marc liet in de WO-les een kever zien.
Een kever is een bosdier.
Het is een geel, zwart dier met 6 poten.
Het eet blaadjes.
Een kever kan vliegen.
Als je het op je hand pakt dat kriebelt.
Ik vond het een raar dier.
Van klasreporter Tibo.

(*) Dit verslagje was een grappige aanleiding om het precieze gebruik van verwijswoorden nog eens te herhalen in de klas ... ;-)

Fijn dat er juffen zijn



Danza Kuduro oefenen voor het schoolfeest.
Wat 'n geluk dat er enthousiaste dansminnende juffen zijn!
Stel je voor dat ik ...

Nee, probeer je dat maar liever niet voor te stellen.

dinsdag 14 mei 2013

Frekie

Vandaag hadden we 't in de taalles over poëzie, over gedichten.
En hoe er vaak gevoelens in verscholen zitten.
Of net opgeroepen worden door poëzie.
We bedachten samen welke gevoelens dat zoal konden zijn (Iemand kwam zelfs met het woord "emoties" op de proppen!): blij, vrolijk, boos, kwaad, koppig, triestig, verdrietig, bang, onzeker, trots, zenuwachtig, gelukkig, eenzaam, ...
We vonden er heel wat.

Om 't iedereen (nog beter) te laten aanvoelen, las ik enkele gedichten voor. De kinderen zochten dan telkens het meest passende gevoel bij zo'n gedicht.

Ongewild zorgde ik voor een treffende illustratie bij het lesonderwerp.
Want bij het onderstaande gedicht kreeg ik het plots moeilijk. Het "pakte" mij. Onverwacht.
Ik kreeg de krop in de keel. Vochtige ogen. Kon het niet meer zo echt vlotjes gelezen krijgen ...
De kinderen merkten het. Werden er ook stil van. Toch wat onder de indruk.

Hier komt het:

Frekie

Wanneer ‘s middags om vier uur
onze schoolbel was gegaan
en we gingen voetbal spelen,
dan kwam Freek er altijd aan.

Frekie woonde in de buurt
maar zat niet op onze school.
Hij was een debiele jongen,
een mongool.

Meestal riep er iemand wel:
‘Kom maar, Frekie, doe maar mee.’
Welke kant hij uit moest schoppen,
daarvan had-ie geen idee.

Maar we legden soms de bal
op twee meter van het doel,
en we riepen: ‘Schieten, Frekie!’
En hij trok een ernstig smoel.

Als het raak was, dook de keeper
mooi naar de verkeerde kant,
en ‘t was goal, en dan was Frekie
kampioen van Nederland.

Misschien vind je Frekie zielig.
Ja. Bedenk er dan maar bij,
dat ik niet vaak iemand aantrof
die zo blij kon zijn als hij.

Willem Wilmink
Berichten voor bezorgde kinderen, Antwerpen, Kosmos, 1975

Van het gedicht is ook een liedje gemaakt. Dat kan je hieronder beluisteren. Ook mooi.
De man die je ziet is de dichter: Willem Wilmink.
Hij zingt het liedje ook zelf.



Met dat alles vonden we samen nog een woord.
Hoe voelde de meester zich bij het lezen van dit gedicht?
Ontroerd.

Dinoprikbord - 3


Ziezo. Welhaast alle kinderen hebben nu hun dino aan het prikbord gehangen.
Sommigen met een afbeelding, anderen met een filmpje erbij.
Je kan dat prikbord hier bekijken.
Ik vind het wel knap. En jullie?

maandag 13 mei 2013

Danza Kuduro



Weldra is het schoolfeest; op zaterdag 25 mei.
De kinderen van het derde leerjaar brengen "Danza Kuduro".
Dat nummer kan je hierboven beluisteren.
Juf Sofie en juf Kay-Leigh hebben een pittig dansje bedacht.
Vanaf morgen beginnen we te oefenen.
Deze brief kregen jullie al mee:


Ik zet die brief hier nog eens speciaal in kleur, zodat jullie beter kunnen zien welke kleren we precies bedoelen.
Probeer jouw kledij zoveel mogelijk daarop te doen lijken.
Maar, zoals altijd, mag je natuurlijk ook je eigen fantasie en creativiteit gebruiken.
Veel succes ermee.
En vanaf morgen ... met het dansen!

Ruïne


Vervolg van het bericht "Creatief schrijven".
Van wie was dit huis en wat is er mee gebeurd?

Het huis is van mijn nonkel.
Het was zijn vakantiehuisje.
Toen hij daar weg was, is er een bende rovers voorbij gekomen.
Ze hebben het huis in brand gestoken. 
Nu huurt mijn nonkel natuurlijk een ander vakantiehuisje.
Elisa V.

De meester woont daar en Frederik kwam er met zijn brommer voorbij.
En ... BAF!!!
Het huis van meester Marc kapot!
Anaïs

Dat was het huis van meester Marc.
Maar Frederik is er pijlsnel met zijn raceauto over gereden.
David

Het huis is van een houthakker.
Het huis is kapot gegaan door een aardbeving.
Tibo

Het huis was van een houthakker.
Het huis is kapot omdat de bliksem op het dak terecht kwam.
Oivi

Dit is het huis van meester Marc en Junior is er met zijn raceauto voorbij geraced.
Roy

Roy is voorbij het huis van Tom gereden en maakte er een puinhoop van.
Junior

zondag 12 mei 2013

Gluren


Vervolg van het bericht "Creatief schrijven".
Naar wat staat dit meisje te gluren?

Dit meisje kijkt naar een mooie jongen. 
Ze is er een beetje verliefd op.
Stien

De buren hebben een verrassing.
Het kindje wil het zien.
Het is een machine die speelgoed maakt.
Evi

Het meisje heeft haar kamer niet opgeruimd, dus mag ze niet naar het feest van de buren.
Dus moet ze haar kamertje eerst opruimen.
Maar dat doet ze niet.
Dus gluurt ze naar het feestje, want ze wil weten wat ze doen.
Anaïs

Zij moet van haar karatejuffrouw de muur breken.
Dries

Het meisje ziet door het gaatje een hond van het hondenasiel.
Ze ziet een klein bruin hondje.
Het is waarschijnlijk ontsnapt.
Maar de dierenverzorger ziet het niet.
Seppe

Ze kijkt door het gaatje omdat er een dikke olifant van het circus staat te dansen!
Frederik

Ze gluurt naar muizen die een huis overvallen voor de kaas.
Lotte

vrijdag 10 mei 2013

Creatief schrijven



In het derde leerjaar hebben we 't vaak over verschillende soorten teksten.
Verhalen, gedichten, opsporingsberichten, sprookjes, krantenartikels, recepten, kattebelletjes, stappenplannen, reclame, interviews, ... Noem maar op.
De kinderen leren onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Zou iets écht zo kunnen zijn of is het verzonnen?
De echte bollebozen kennen zelfs de termen "fictie" en "non-fictie"!
We bekijken bijvoorbeeld reclameteksten met een kritisch oog. Maar we genieten natuurlijk ook erg graag van een knotsgek fantasieverhaal.

Lezen koppelen wij als vanzelf aan schrijven.
Daarbij willen we in de eerste plaats bereiken dat kinderen graag schrijven.
Niet voor niks stimuleren we onze klasreporters om tekstjes te schrijven voor dit blog.
En als we links of rechts een leuk ideetje oppikken om dat schrijfplezier nog wat op te krikken, zullen we die kans niet laten voorbijgaan.

Zo kwam ik via Twitter op het blog van Meester Tim bij het bericht "Schrijfonderwijs" terecht.
Hij publiceerde een reeks foto's met telkens een vraag erbij.
"Stimuleert kinderen hopelijk tot schrijven", noteert hij er droogweg bij.



Wel, ik zag er zeker meteen een kans in om het creatief schrijven van onze meisjes en jongens aan te zwengelen.
Meer bepaald het schrijven van fantasieteksten.

Ik plastificeerde alle foto's en hing die aan touwtjes op in de klas.
Een stapel plakbriefjes werd klaargelegd. Ik voorzag ook een opdrachtkaart. Die werd besproken vooraleer aan de slag te gaan. De schrijfactiviteit  zou net zo lang duren als de Jeugdboekenweek.


Het mag gezegd worden; er werden boeiende tekstjes neergepend. En de achterkanten van de foto's werden langzaam maar zeker - de ene afbeelding al wat meer dan de andere - vol geplakt met Post-its.
In een volgende blogpost publiceer ik daarvan een bloemlezing.

donderdag 9 mei 2013

Weekend

Elke week kijken we uit naar het weekend. Dan kunnen we uitslapen, elke dag spelen en doen wat we willen! Op maandag mogen alle kinderen vertellen wat ze gedaan hebben tijdens het weekend. Liam, Sam, Nienke en Linde schreven hierover een verslagje.


Hallo allemaal,
Ik ga jullie iets vertellen over mijn leuke weekend. Vrijdag zijn mijn pake en beppe (dat is Fries voor oma en opa), uit Nederland op bezoek gekomen.Wij zijn met mijn moeke en bompa en mijn pake en beppe naar Brussel geweest. We hebben heel veel leuke dingen gezien. De grote bollen van het Atomium, de grote markt en Manneke Pis. We zijn naar het museum geweest waar alle kleren van Manneke Pis hangen uit alle landen. Op zondag ben ik naar de scouts geweest en ik mocht een vriendinnetje meenemen. Het was vriendjesvergadering en ik bracht Anaïs mee. Het was een fijn weekend!
Nienke 


Duinrell
In duinrell is veel te doen. Je kan er op de attracties en in de speeltuin. Je kan ook in het ballenbad spelen. Het leukste vond ik dat we met zo veel waren. Met zo'n grote bende kan je je niet vervelen. 's Avonds gingen we zwemmen en dat was zo leuk. Je hebt er 12 glijbanen. Oma en opa verstopten ook een snoepdoos! 's Morgens gingen we naar het restaurant en dat was lekker. 
Liam

Natuurpunt
Ik, mama en papa zijn lid van Natuurpunt. Zondag 28 april was het een bermpoets in 'klein Zwitserland'. We ruimen dan de hele berm op. Mama niet, zij stond aan het einde waar we allemaal samen moesten komen in een tentje van Natuurpunt. We waren in 6 groepen verdeeld. Drie groepen deden de berm en 3 'klein Zwitserland'. We hebben heel wat gevonden: zoals fietstassen, onderdelen van een brommer, een fiets die er nog stond, een grote bal en een verkeersbord. We hebben natuurlijk nog veel meer gevonden. Op het einde moesten we nog een beetje sorteren! 
Sam 


Kleine Sofie en Lange Wapper
Ik ben naar het toneel geweest. 'Kleine Sofie en Lange Wapper' was een superleuk toneel. Daarom ben ik zelfs 2 keer geweest. Een keer met bompa en de andere keer met mijn zus erbij. Het ging over Sofie. Ze werd wakker door haar poppen. Ze gingen met drie op avontuur naar de stad. Daar kwamen ze een mevrouw tegen met een levensweegschaal. Sofie koos een gouden emmer en een warme jas voor Wapper. De mevrouw koos dat Sofie kaal werd. Oei!
Linde 

Wat leren we in het derde?


We leren nu over dino's. Mijn lievelingsdino is de brachiosaurus. Dino's vind ik wel cool want ze zijn super groot. Ik ben blij dat de dinosaurussen gestorven zijn, anders zouden we al lang dood zijn! En soms hou ik een beetje van de dino's.

Groetjes, Anissa! Xxx


Ik leer over dino's in de klas. Je kent er wel al een paar zoals de: tyrannosaurus-rex, , de spinosaurus, ... en nog veel meer. Weet je al hoe ze leefden? Misschien leefden ze in het jura of in het krijt? Mijn dino de parasaurolophus is mijn lievelingsdino. Ik wou dat ze nog bestonden dan kon ik er één als huidsier houden. 

Daaag! Groetjes van Kamiel 
De triceratops betekent in het Nederlands 'driehoornige snuit'. Hij is ook een planteneter. Hij woog 6000 kilo en was 10 meter lang. Hij beschermde zich met zijn drie scherpe hoorns. De triceratops versierde vrouwtjes met zijn kraag. Hij leefde 70 miljoen jaar geleden. Er zijn veel botten, kragen en hoorns gevonden van de triceratops. 

Groetjes, Emma 

Hallo ik ben Yousif. Mijn lievelingsdino is de triceratops. Waarom? Het is een sterke dino en een stoere dino. Hij heeft drie hoorns en is super cool!

Einde! Yousif 



We leren over dino's en ik vind het wel leuk! Omdat we leren hoelang ze hebben geleefd, hoe groot ze zijn, welke soorten er allemaal bestonden, hoe ze heten en nog wat andere dingen. In de computerklas bij meester Marc kan je ook veel leren over de dino's. Dat is super leuk! Vinden jullie het ook zo leuk om over de dino's te leren? Ik wel!

Tot de volgende keer! Lani 

Nu leren we over dinosaurussen. We kennen er al veel. Sommigen hebben stekels en sommigen niet. Het is leuk om over dino's te leren. Ik vind de stegosaurus het coolste. Maar ik weet nog niet alle namen. Het is moeilijk om ze allemaal te onthouden. Waarom is er een baas bij de dino's? Welk geluid maakten ze? Zo dit was mijn tekstje...

Jasmijn 



Nog wat sporten ...

We wandelden naast fort 4 om naar de sportplek te gaan. Als eerste deden we circus. Toen heb ik een kegel op mijn neus gekregen. Dat was pijnlijk! Maar daarna hadden we dans. Dat was leuk en we waren door het dolle heen en lachten de hele tijd. Dan hebben we een speurtocht gedaan en het blotevoetenpad.  Het deed pijn aan onze voeten maar toch was het ook leuk. Nadat we een fruitje of koek hadden gegeten, deden we estafette. Toen waren we aan de beurt voor het kajakken. Dat was super eng en ik zat met mijn boot vast tussen de takken. Tijdens de middag konden we eten in het warme zonnetje. We deden een touwenparcours, voetbal en speelden met de parachute. Daarna deden we een soort basketbal maar dan met een andere bal. Op het einde van de dag kreeg iedereen een appel en gingen we terug naar school. Het was heet maar gelukkig was er schaduw op school. En ons huiswerk: buitenspelen! Joepie!

Annalissa 



We gingen op sportdag op donderdag 25 april. Ik moest in een rolstoel voor mijn spierpijn. Maar anders kon ik sowieso niet mee. En we vertrokken naar fort 4. En waren daar in groep 4. We moesten eerst naar het circus. En dan dans, maar dat was te moeilijk en ik deed niet mee. Het was grappig om de anderen te zien dansen. En na nog wat spelletjes mochten we een koekje eten. Na 2 uurtjes was het middagpauze. We aten nog een koekje tijdens het netbalspel. En dan terug naar school. Mijn oma kwam me halen (met de auto). Ik wist niet hoe je een rolstoel moest opplooien maar op 1...2...3... was mijn oma de rolstoel aan het inladen. Woow!! En we reden terug naar huis!

Daaaag,
Kato 


woensdag 8 mei 2013

Dinoposters



Hallo iedereen!
We hebben een poster gemaakt over dino's en het gaat goed bij mij.
Het is wel moeilijk om de dino te tekenen maar we doen het met de printer en dan kun je zo over tekenen en dat is natuurlijk makkelijker.
En we schrijven er veel 'Weetjes' over ...
We schrijven op in welk team de dino zit en zo gaan we verder.
Ik heb de 'Triceratops' en meester Marc heeft de Pachysephalosaurus.
En we zorgen dat we snel klaar zijn.
De schedel van onze dino is ongeveer 2 meter lang. 'Wow!'.
We hebben al heel veel geleerd over dino's.
Ik vertel je wat 'Weetjes' ...
De Pachycephalosaurus heeft wel 15 klauwen van voor, veel hé.
En de Triceratops was 1 van de beroemdste dino's ter wereld.
Triceratops wilt zeggen: Driehoornige snuit. Cool, hé.
We hebben geleerd over de oerknal. Het clipje in 1 minuut was echt interessant.
We hebben een Dinoquiz gekregen en het waren super moeilijke vragen.
We moesten alles opzoeken op het web, echt alles en soms kon ik het niet onthouden.
Door een meteoriet waren de dino's uitgestorven, triest hé.
Het was superleuk!
Dit verslag was gemaakt door: Dries.

Hallo, dag iedereen.
Ik heb een poster gemaakt met Anaïs en met mijn klas.

We hebben die van de Diplodocus en nog andere dino's gemaakt. 
We moesten vragen en weetjes op de computer opzoeken en als het klaar was, moest je naar de meester gaan. Dan ging de meester dat printen. 
Dan nog kleuren en dan is het klaar.Het was heel leuk.
Da-ag!

Stien

Grote Rekendag



Hallo, ik ben Anaïs.
Ik ga jullie iets vertellen over de Grote Rekendag.
We gingen met heel Tandem 2 op het midden van de speelplaats zitten.
Iedere klas kreeg een taak.
Ik en mijn klasgenootjes moesten eerst een raadsel oplossen.
Dan moesten we iets heel moeilijks doen.
Zelfs de meester vond het niet zo gemakkelijk.
Maar uiteindelijk vonden we de oplossing.
Wil je weten wat de opdracht was?
Oké, ik zal het vertellen.
We moesten een vooraanzicht, zijaanzichten en een achteraanzicht zoeken van een achtbaan die over kop ging.
En we moesten sjoelen. Als je niet weet wat sjoelen is, kijk dan maar naar de foto's.
We moesten ook nog op de computer dinofossielen zoeken.
Je moest bijvoorbeeld 6-8 intypen en dan kwam er een mannetje graven.
Als je een bot had gevonden, stond er een groen vlaggetje en als je niks had gevonden, kreeg je een rood kruisje.
DA-AG. TOT DE VOLGENDE KEER!

Triops verzorgen



Hallo iedereen,
Ik ga een verslagje schrijven over Triopsen.
Triopsen zijn diertjes die nog vóór de dino's leefden!
En je kan ze nog altijd kweken.
Wij zijn ze nu in de klas aan het kweken.
Eerst zaten de triops in een klein terrarium, maar nu zitten ze in een groter terrarium.
Olivier en ik hebben geholpen het groter terrarium te maken.
In het kleine terrarium zat er niets in, maar in het grote zitten er: twee stenen, op de bodem liggen allemaal kleine steentjes en er zit ook wat zeewier in.
Dat was het dan.
Groetjes,
Elias!

maandag 6 mei 2013

Triops


Triops zijn diertjes die behoren tot de kreeftachtigen.
Zij leven al meer dan 350 miljoen jaar op de aarde.
Dat is langer dan de dino's!
Ze hebben zolang kunnen overleven doordat de eitjes tegen alle weersomstandigheden bestand zijn.
Ook tegen langdurige droogte.
Eitjes komen binnen de 24 uur uit wanneer ze terug in contact komen met water.

Ja, dat laatste hebben wij in de klas wel gemerkt!
Elisa bracht 'n setje mee om Triops te kweken.
Er zat een hele handleiding bij.
We hebben precies gedaan wat daar in stond en nu ...
hebben wij dus een vreemd, prehistorisch huisdier in de klas!

Zullen we hem of haar een naam geven?!

Aanvulling:
Ik vond op YouTube een filmpje dat precies toont hoe we die Triops gekweekt hebben.


zaterdag 4 mei 2013

Dinoprikbord - 2


Op vrijdag is het hoekenwerk, dus is gisteren ook ons dinoprikbord weer wat uitgebreid.

Grote Rekendag 2013



Op dinsdag 30 april hadden we op school de jaarlijkse Grote Rekendag.
Het thema dit jaar was "spelen met meten en meetkunde".
Welke reporter beschrijft hoe het ging en wat wij allemaal deden in het derde leerjaar?!

Meteen mailen | Mailformulier invullen | Via Edmodo

vrijdag 3 mei 2013

Verslagjes van de sportdag

De sportdag was een groot succes. Er zijn veel kinderen die hierover verslag uitbrengen! We hebben dan ook genoten van de leuke activiteiten en het zalige warme zonnetje.


Op school vertrokken wij naar fort 4. We speelden voetbal en in de kajak. We zijn in een soort spookhuis geweest en moesten daar de weg zoeken om naar buiten te gaan. Er was nog een ander spel: tussen de bomen moesten we op een touw klimmen en in een rijtje tot aan de volgende boom geraken. Tijdens de middag hebben we onze boterhammen opgegeten. Na het eten moesten we letters zoeken en een lang woord maken, het was erg interessant. Ik vond het een onvergetelijke dag! Dank u aan alle monitors en leerkrachten! 
Hajar 


Ik vond de sportdag heel leuk! Het kajakken vond ik het leukst. Ik vind sporten toffer dan turnen. Twee activiteiten hebben we niet kunnen doen want het was tijd om naar huis te gaan. Het doolhofhuisje vond ik echt 'plezant'.
Liefs,
Ilias 


We hebben op de sportdag heel veel dingen gedaan. Eén spel was wat moeilijk maar het is wel gelukt. We moesten op een touw tussen bomen klimmen en elkaar verder helpen. Tijdens het kajakken waren er drie meisjes aan het huilen. Ze waren bang en  wilden graag weer aan de kant. De meeste sporten vond ik heel leuk. En het speelhuisje was mijn favoriet! 
Stephanie

Gierzwaluw


In Nederland is de eerste gierzwaluw aangekomen.
Je kan ze in haar nestkastje zien zitten op de site
Beleef de Lente.
Nu maar hopen dat ze ook bij ons snel opdagen en ...
dat ze misschien onze nestkastjes uitkiezen?!