Pagina's

vrijdag 12 oktober 2012

Redactie



Heel wat kinderen schrijven graag op de computer.
's Middags kunnen ze dat eventueel in de klas doen.
Vaak zien we dan mini-redactieteams aan het werk.

Een toetsenbord heeft voor een kind van het derde leerjaar nog lang niet al zijn geheimen prijs gegeven. En eenvoudigweg een tekst typen geeft dikwijls nog problemen. De computer doet niet altijd precies wat de junior-journalist van hem verwacht.
Het is fijn om te zien hoe de kinderen dan bij elkaar te rade gaan en elkaar helpen.
Maar ook hoe ze samen met taal bezig zijn! Ze denken na over woordgebruik, ze bouwen samen een zin, ze evalueren (soms) al eens kritisch wat ze geschreven hebben, ...

Ze werken daar - zonder het te weten - aan een paar belangrijke leerdoelen!
(En dat de tekstjes dan al eens wat op elkaar lijken, nemen we er graag bij.)
Dus natúúrlijk moedigen wij dat aan. Onder andere met een Geen Huiswerk-bon. Die hebben ze wel verdiend na zo'n halfuurtje intensief bezig zijn.
De komende weken gaan we proberen nog meer reporters te werven voor onze klasblog. Ook meisjes en jongens die minder graag schrijven, trachten we te overhalen.

Van thuis uit mag er ook gewerkt worden. Mama's en papa's mogen zoon of dochter daarbij wel helpen, maar ze mogen niet "overnemen". Een kind van 8 jaar dat plots een lange samengestelde zin vol moeilijke woorden tevoorschijn tovert ... Iedereen weet dat zoiets niet kan.

Hoe kan het dan wel?
Praat met je kind. Vraag wat het precies wil vertellen. Laat het duidelijk verwoorden. Laat een goeie zin maken. Beperk de informatie in één zin. Streef naar korte, duidelijke zinnen.
Dat leest ook prettiger.
Laat het kind ook eerst zelf maar wat typen. Zo leert 't het toetsenbord beter kennen.
Duurt het toch te lang? Typ dan de zinnetjes die dochter of zoon gevonden heeft. Smuk niet op. Combineer niet tot langere zinnen. Probeer het product van je kind zo authentiek mogelijk weer te geven.
Uiteindelijk moet daar het werk van je meisje of jongen te lezen staan, niet dat van mama of papa.
Hoe de berichtjes dan op dit blog terecht kunnen komen, schreven we eerder al.

Veel succes voor alle (nieuwe) reporters!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...