Pagina's

dinsdag 31 mei 2011

Abonneren


Ik geef het toe; het is wel erg laat in het schooljaar om daar nu nog mee af te komen. Maar deze service heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt en pas sinds kort in dit blog ingepast.
Je kan meldingen ontvangen telkens wanneer er in dit klasweblog een nieuw bericht verschijnt.
Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is je e-mailadres intikken en op "Submit" klikken. Dat kan in de rechterzijkolom.
Even later ontvang je dan een bericht waarin je op een link moet klikken ter bevestiging. Vanaf dan krijg je automatisch een e-mail toegestuurd als er wat aan het klasweblog wordt toegevoegd.
Uitschrijven kan uiteraard ook altijd weer.
Probeer het maar eens uit.

(Het abonneren op de RSS-feeds bestond al langer en blijft ook behouden, maar ik denk dat 't via e-mail voor heel wat mensen gemakkelijker zal gaan.)

maandag 30 mei 2011

Liggend huiswerk maken



Liggend huiswerk maken ... Dat is zo weer eens iets anders ...

Zeg!
Iemand zin om een tekstje te schrijven over de ringbalwedstrijd tijdens de gymles?!
Je vindt de foto's ervan hier.
Stuur maar op, als je wil!

Tangramei



Na die broeierige kilometerwandeling zaten we met een ei ...
Een tangram-ei!
Nu ja. Het was nog geen ei. Het waren eerst puzzelstukjes die uitgeknipt moesten worden. Dan moesten we die zó proberen te leggen dat 't een ei werd!
Er werd weer serieus wat gezucht en geblazen. En deze keer niet alleen van de warmte.
Emma was de eerste die het lukte. Bravo, meid!
De anderen hadden een tip van de meester nodig (en nog méér gezucht en geblaas!), vooraleer ook zij er in slaagden de oplossing te vinden.
Ach, je moet maar denken: voor de eieren in onze broedmachine duurt het wel 3 weken voor ze uitkomen ...

1 km = 1000 m = warm!



Vandaag stapten we een kilometer af.
Voor 1 km onthouden wij voortaan:
de afstand van kilometerpaal 1 aan de Argentabank op de Liersesteenweg tot aan kilometerpaal 2 aan de Sint-Jozefkerk.
Na telkens 100 m is er ook een plaatje aangebracht aan de gevel van een huis of op een kleiner paaltje. Bekijk de beelden maar. Enkel plaatje 1.4 vonden we niet.
Op 't laatst waren de meisjes vooraan onderling zó aan het kwetteren, dat ze kilometerpaal 2 helemaal niet opmerkten en die fluks voorbij stapten! Ze wandelden bijna tot in Boechout! Dat was lachen voor de kinderen die wél uitgekeken hadden!
Langs de scouts wandelden we dan via rustige straten terug naar de school. Eerst had de meester nog voorgesteld een ommetje langs de koeien te maken, maar dat werd weggestemd. Er waren slechts 3 kinderen voor ...
De anderen: "Het is veel te warm, meester!"
Pff, watjes!

vrijdag 27 mei 2011

Broeden



Ondertussen zijn wij al aan dag 11 gekomen bij het uitbroeden van onze 10 kippeneieren.

De eitjes liggen in een broedmachine. Daar moeten ze 3 weken in. Twee keer per dag moeten we de eieren omdraaien. Op de foto's keren Eliasz en Roos net het broedsel.
In de broedmachine houden we de temperatuur op 38.5 °C. Er staat ook een schaaltje water in. Dat is om de lucht voldoende vochtig te houden.

Als alles goed afloopt, komen na precies 21 dagen de kuikentjes uit hun ei.
Maar ... Vorige woensdag hebben we de eieren geschouwd. Dat doe je met een schouwlamp. Daarmee schijn je een sterk licht doorheen het ei.


We gingen daarvoor naar de kelder. Want in de klas is het te licht. Als een ei helemaal geen donkere plekjes heeft, dan is het waarschijnlijk niet bevrucht. En dan kan er natuurlijk ook geen kuikentje in groeien.
Het was soms moeilijk te zien, maar we denken dat 6 eieren bevrucht zijn. Zeker de twee kleinste eitjes zijn onbevrucht. Om het echt te weten moeten we nog tien dagen geduld hebben ...

dinsdag 24 mei 2011

Peter en de Wolf



Vandaag zijn we naar Peter en de Wolf gaan kijken. Dat is een toneelstuk met klassieke muziek. Verschillende muziekinstrumenten spelen elk een persoon. Een verteller vertelde het verhaal. De acteurs speelden wat de verteller zei terwijl de muzikanten hun instrumenten bespeelden.
Ik vond het een geweldig toneelstuk.
Lize

Ik vond het heel leuk! Ik vond het ook heel grappig: toen Peter de wolf had gevangen met het touw, leek het precies een hond.
Ik vind het leuk dat we al heel veel met de meester naar het theater zijn gegaan. Ik ben blij dat ik in 3a zit.
Emma

Het verhaal van Peter en de Wolf was langer dan het verhaal dat wij kenden van in de klas.
Er was een begin aan verzonnen met een boswachter die Boris heette en 6 kinderen uit het dorp van Peter. De acteurs zeiden niets, maar er was een verteller en de acteurs dansten heel veel. Er waren 13 acteurs en een orkest met 4 muzikanten. De eend was grappig! De wolf en de eend konden flikflakken en voorwaartse en achterwaartse salto!
Dit verhaal was leuker dan het korte verhaal.

Louis

Er mogen nog meer verslagjes komen, hoor! Mail maar.

Rosie schreef een berichtje over de knutselles met juf Ellen.
Lees het hier.

zaterdag 14 mei 2011

Spreekbeurten Antje en Lize



In het Engels zeggen ze: "Last but not least". De laatste, maar zeker niet de minste! Zo was het ook met de laatste spreekbeurten van onze klas. Toevallig hadden die twee meisjes ook allebei een levend dier bij: een kat en een hond!

Voor de speeltijd kwam Antje. Het ging over haar poes Joey. Vooraf had haar mama - die van Antje, niet die van Joey! - het dier gebracht in een transportmand.
Bij een PowerPointpresentatie (zie onderaan) vertelde Antje alles over haar liefste huisdier: hoe oud hij is, over de broertjes en zusjes die hij heeft, wat hij eet en drinkt, hoe hij speelt en jaagt en ... dat hij heel veel slaapt!
Antje haalde de kat uit de transportmand, zodat iedereen die eens zou kunnen aaien. Maar ... Joey ontsnapte! Hij sprong op de kasten en liep zelfs over het toetsenbord van de computer! We zagen allemaal dat ie wel een beetje bang was. Na een poosje konden we hem pakken en stopten hem wijselijk toch maar weer in zijn mand.
Maar een fijne vertelbeurt was het wel!

Na de speeltijd kwam Lize als allerlaatste van de klas aan het woord. Zij had het over honden. Eerst was ze erg zenuwachtig, maar dat ging gelukkig snel weer over.
Ze vertelde over de verzorging van een hond, wat hij best eet en drinkt, dat je er moet mee bezig zijn, dat je 'r best veel mee gaat wandelen, dat hij geborsteld moet worden, ... Enzovoort. Lize had voorbeeldjes bij van hondenvoer en hondensnoepjes.
Dan stelde ze verschillende hondenrassen voor. Ze had van de bekendste rassen een foto op het bord gehangen. Over elk ras vertelde ze iets bijzonders.
Ondertussen was op de speelplaats een kennis van Lize aangekomen met een echte hond: een Rhodesian Ridgeback. We gingen met z'n allen naar buiten om de hond eens goed te bekijken en te aaien. Wie het durfde kon het dier een poot of zelfs een "high-five" laten geven! Als beloning mocht je de hond dan een koekje toestoppen. Dat was leuk!

En zo kwam er dan een einde aan deze geweldige reeks spreekbeurten. Een dikke proficiat voor alle meisjes en jongens van 3a! Zij hebben dat buitengewoon formidabel gedaan!

donderdag 12 mei 2011

Spreekbeurten Alissa en Rosie



Twee meisjes kwamen ons vandaag weer wat vertellen. Eentje over muziek en eentje over paarden.

Alissa beet de spits af. Ze sprak over klassieke muziek en opera. Ze liet daarbij muziekfragmentjes horen op haar cd-speler. Aardig wat cd's had ze bij!
Dan kwam de moderne muziek aan de beurt. Daar houdt zij eigenlijk meer van, verklapte ze. Ze is fan van Justin Bieber. Ze had grote posters van haar idool op het bord gehangen. Van Michael Jackson wist ze ook wel wat te vertellen. We keken tot slot nog naar een filmpje van Shakira.

Met de hulp van broer Thomas had Rosie een fijne presentatie over paarden in elkaar geknutseld. Je kan ze hieronder bekijken.
Bij elke dia vertelde Rosie: hoe de paarden "geëvolueerd" zijn, wat ze eten, hoe ze drinken en slapen, wat "schofthoogte" is, over het verschil tussen pony's en paarden, over het kleinste en het oudste paard ter wereld, hoe je kan zien dat een paard boos of bang is, ... En ga zo maar door. Ze wist er alles van!

Morgen komen de laatste twee kinderen aan de beurt.

woensdag 11 mei 2011

Spreekbeurten Emma en Zoé



Emma en Zoé hielden vandaag hun vertelbeurt.

Eerst kwam Emma. Het ging over Italië. Dat is duidelijk een land waar zij van houdt. En zo te horen zit 't in de familie. Maar méér nog dan op het land zelf, is Emma dol op al het lekkers dat ze daar hebben: allerlei soorten deegwaren, tientallen verschillende ijsjes, en ... tiramisu!
Misschien heeft Emma vooraf wel gedacht: wat kan ik nu toch doen opdat iedereen mij zou geloven? En daar had ze een oplossing voor bedacht ... Wij mochten allemaal van haar zelfgemaakte tiramisu proeven!
Nu geven wij jou zonder meer gelijk, Emma. Die tiramisu is megasuperheerlijk!

Zoé vertelde honderduit over haar gymclub. Ze moet veel trainen om een hoog niveau te halen. Meerdere keren per week.
Ze heeft ook een speciaal houten stelletje waarop ze allerlei standjes en bewegingen oefent. Je ziet 't op de foto's. Enkele overmoedige klasgenoten wilden dat ook wel eens proberen ... Viel dat tegen!
Vaak zijn er wedstrijden, demonstraties of turnfeesten. Dan tonen ze een heel spektakel op muziek. Iedereen draagt een speciale maillot en heeft glitter in het haar. Zoé toonde er een filmpje van.

Het is zonder meer verbazend hoe geweldig die spreekbeurten verlopen. En dat voor de allereerste keer! Moest ik er niet telkens zelf bij geweest zijn, ik zou het niet kunnen geloven.
Dit waren wéér twee steengoede presentaties! Bravo, meiden!

dinsdag 10 mei 2011

Spreekbeurten Louis en Roos



S...s..stenen, s...s...schelpen en S...S...Spanje ...
Dat waren de onderwerpen van de spreekbeurten van vandaag. Maar de woorden van Louis en Roos kwamen er - gelukkig - aardig wat vlotter uit dan dat ik ze hierboven intikte!

Louis verzamelt stenen en schelpen. Al vanaf hij 5 jaar is. Vaak vindt hij ze in Frankrijk, waar ze gaan kamperen. Aan sommige schelpen kan je zien hoe oud ze zijn. Want ze hebben een soort ringen. Zoals de jaarringen van een boom. In een oester kan soms een parel groeien. Als er een zandkorreltje in terecht komt.

Roosos verteldos onsos overos Spanjos. Maar natuurlijk niet in het Spaansos vanos Jommekos! Ze leerde ons wel enkele échte Spaanse woorden: adios, gracias, por favor, ... Zij kan ook tellen in het Spaans: uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez! We hoorden over Spaanse gerechten zoals paella en tapas. En dat Roos helemaal niet van stierengevechten houdt. Oef.

¡Ya eran dos discursos bien!

maandag 9 mei 2011

Knutselen met juf Ellen



Ik toon hier de foto's ...
Maar WIE beschrijft eens wat wij hier allemaal doen in de knutselles van juf Ellen?!
Mail mij je tekst!

Bij juf Ellen hebben we een heel lange en leuke knutselles gehad! We hebben namelijk vissen geknutseld.
Eerst verfden we drie bladen. Daar moest je schubben, vinnen en een staart uit knippen. Dan mochten we een ballon kiezen en opblazen.

De volgende dag kleefden we de vinnen en de schubben erop. Daarna de ogen. Je kon kiezen uit knopjes, eurocentjes, badfiguurtjes, enzovoort en zo verder. Met een stift tekenden we nog een gezichtje.
Twee avonden later mochten we hem mee naar huis nemen. Jammer genoeg was mijn ballon helemaal kapot. Snif, snif. :-(
Rosie

Spreekbeurten Lore en Emma



Wij weten nu precies waarvoor de afkorting "KSA" staat. (En dat is níet hetzelfde als wat ze bij de scouts zeggen dat 't betekent!)
Lore vertelde ons er alles van. Met een knappe woordspin en foto's. Wanneer hun vergaderingen zijn, hoe en wat ze daar dan spelen, hoe de verschillende leeftijdsgroepen verdeeld zijn en heten, dat ze tweemaal per jaar op weekend gaan, dat ze ook op kamp gaan in de zomer, hoe ze daar sjorren, en ... naar de wc gaan (boven een kuil in de grond!), en nog een heleboel leuke weetjes meer! Loren toonde ook haar KSA-uniform: een blauw hemd en een rode das.
Niet voor niks dat er al 8 kinderen van onze klas bij de KSA zijn, als het daar zo leuk is als Lore vertelde.

Daarna was het de beurt aan Emma. We hadden al eens eerder ontdekt in de klas dat die meid veel af weet van sterren en planeten. Maar dat 't zóveel was, hadden we toch niet kunnen vermoeden!
Emma beschreef ons zonnestelsel. Ze had iets heel slims bedacht om dat voor te stellen: ballen, knikkers, hoepels en zaadjes! Ze begon met de zon. Dat was een reuzegrote kangoeroebal. Daarna presenteerde ze een voor een de planeten. Van dicht bij de zon - Mercurius - tot de meest verre planeet: Neptunus. Met ballen en knikkers stelde Emma de planeten voor. Sommige - Saturnus, bijvoorbeeld - hebben een ring. Daarvoor gebruikte Emma de hoepels. En om de manen van de planeten voor te stellen, nam ze zaadjes! Bekijk het maar eens goed op de foto's.

Dat waren vandaag dus - alweer! - twee spreekbeurten die bui-ten-ge-woon waren!

vrijdag 6 mei 2011

Stage van juf Ellen



Met al dat spreekbeurtgeweld zouden we nog vergeten te melden dat Juf Ellen weer stage loopt in onze klas!
Elke dag geeft zij twee lessen. Vandaag was het zelfs de gehele voormiddag. We leerden al over de schepping, plantten bonen, losten vraagstukjes op, werkten met breuken, gaven elkaar complimentjes, deden opzoekwerk en een quiz over dolfijnen, en nog veel meer.
Zij leerde ons ook al een haiku te schrijven. Dat is een soort Japans gedicht. Het bestaat uit 3 lijnen tekst. Op elke lijn moet een precies aantal woorddeeltjes staan; eerst 5, dan 7 en ten slotte weer 5.
Bij heel wat kinderen lukte het meteen vrij goed. Anderen hadden er wat meer moeite mee.

Ellen is nu juf
en wij leerden al veel bij.
De meester slaapt dan.

donderdag 5 mei 2011

Spreekbeurten Frédéric en Eliasz



Gelukkig is het bij mensen anders ... Frédéric vertelde dat je een mannetjesparkiet kan herkennen aan zijn blauwe en een vrouwtjesparkiet aan haar roosbruine neusdop. Stel je voor.
Dat was natuurlijk niet alles wat hij ons duidelijk maakte over zijn vogels. Voluit heten ze "grasparkieten". Ze komen uit Australië. Het zijn zaadeters. Fré liet hun voer zien. Er is ook krachtvoer, voor als ze wat ziekjes zijn. Op de bodem van de kooi strooit hij schelpjeszand. Thuis heeft hij twee mannetjesparkieten. Hij noemt ze Do en Re! Maar dat is toch niet omdat ze zo mooi kunnen zingen, denk ik.

Over iets helemaal anders ging het bij Eliasz. Hij blijkt een computerspelletjesfanaat te zijn. Moeilijk woord, hé? Dat betekent dat hij graag en (erg) veel spelletjes op de pc speelt. Eliasz kwam vertellen over zijn lievelingsspel: Starcraft. Als je daar niks van af weet, klinkt dat wel wat raar. Maar Eliasz vertelde honderduit. Hij toonde ook wat beelden van het spel op de computer. Je kan het spel winnen als je een slimme strategie bedenkt.
Het was duidelijk dat Eliasz het spel helemaal in de vingers heeft. Hij praatte erg enthousiast, maar toch konden wij hem goed verstaan.

Alwéér twee formidabele vertelbeurten! Wie zou ooit gedacht hebben dat er in 3a zoveel sprekerstalent huist?!
Volgende week komen nog meer kinderen aan het woord.

woensdag 4 mei 2011

Spreekbeurten Maarten en Thomas



Soto gari, judoka, dojo, waza-ari, dan, matte, hadjime, ... Het is ons allemaal uitgelegd en getoond door een kenner! Ippon voor Maarten!
Hij hield vandaag als eerste zijn spreekbeurt. In een hoog tempo vertelde hij ons over zijn vechtsport judo. Daar komt heel wat bij kijken: verschillende worpen en houdgrepen. Ook veilig leren vallen is belangrijk. Op trainingen leer je al maar beter te worden. Hoe goed je wel bent, wordt aangegeven door de kleur van je gordel.
Maarten was ook helemaal in tenue! Tot blote voeten in slippers toe. We lieten hem dan ook eens enkele kinderen in houdgreep houden ... Dat was weer een leuke vertelbeurt!

Maar er was er nog een! Van Thomas. Die ging het zoeken in Australië. Want hij sprak over kangoeroes. Hij vertelde over de verschillende soorten, hoe ze leven, wat ze eten, hoe de kleintjes geboren worden, enzovoort. Ook over de Aboriginals, de oorspronkelijke inwoners van Australië, wist Thomas veel.

Er werden bij beide jongens veel vragen gesteld. Dat is een teken dat iedereen het best wel interessant vond. En zowel Maarten als Thomas konden vlotjes op alles antwoorden. Die hadden zich dus heel goed voorbereid!
Knap gedaan, mannen!

dinsdag 3 mei 2011

Spreekbeurten Nathalie en Kato



"Spreekbeurters" van de dag: Nathalie en Kato. We hebben weer minutenlang geboeid geluisterd!

Nathalie had het eerst over bloemen en planten in de tuin. Ik vraag mij af of er daarbij nog wel iets is waar zij niks van af weet! Nathalie vertelde eerst hoe je de tuin moet klaarmaken: spitten, harken, onkruid verwijderen, ... Ze toonde ook welke werktuigen je daarvoor nodig hebt. Dan had ze het over haar lievelingsbloemen en hoe je die kan zaaien en verzorgen. Tot slot was er nog een Powerpointpresentatie én een quiz! Dat was leuk.
(Je kan de presentatie onderaan dit bericht nog eens bekijken!)

Limburg was het onderwerp van Kato. Nu we er van haar alles over gehoord hebben, lijkt die provincie wel meer dan één uitstap waard! Kato vertelde over Bokrijk, waar je kan zien hoe de mensen vroeger leefden. Ze had het over Tongeren, waar Ambiorix tegen de Romeinen vocht. Genk, mogen we ook niet vergeten, met de steenkoolmijnen, de Ford-autofabriek en natuurlijk ... Racing Genk! Misschien kan Kato later voor de toeristische dienst van Limburg gaan werken?

Pico bello weer, deze twee vertelbeurten! Morgen komen Thomas en Maarten.

maandag 2 mei 2011

Spreekbeurten Milan en Wout



Vandaag kregen we weer twee - goeie! - lessen van juf Ellen. Maar dat is niet het grote nieuws.

Blikvangers vandaag waren twee dappere kerels: Milan en Wout. Zij beten de spits af met de spreekbeurten. Dat betekent: zij deden als eerste hun vertelbeurt! En daar is toch wel wat moed voor nodig, vind je niet? Om jezelf zomaar vrijwillig op te geven?!
Maar 't strafst van al was dat 't twee superspreekbeurten waren! Vlot gepresenteerd, duidelijk, goed verstaanbaar, interessant, ... Alsof ze dat al honderd keer hadden gedaan!

Bij Milan ging het over tijgers en bij Wout over volleybal. We leerden heel wat bij. Nadien mochten we nog vragen stellen. Wout en Milan konden die vlot beantwoorden. Zij hadden zich écht goed voorbereid.

Onze spreekbeurtentrein is dus vertrokken, en hoe! Morgen zijn er twee andere kinderen aan de beurt. Daarover later meer.

Alle kinderen die nog aan de beurt moeten komen, wensen we evenveel succes als Milan en Wout!