Pagina's

maandag 31 januari 2011

Gedichtendag (1)



Vorige week was het Gedichtendag. En "nacht" was deze keer het thema.

Met onze klas werken we met het gedicht "Al die huizen" van Koos Meinderts:

Al die huizen

De dag loopt op zijn einde,

hier en daar gaan lichten aan.

Je hoort een kind pianospelen,
iemand met de deuren slaan.

Al die huizen

al die ramen

al die mensen

van wie je de naam niet kent.


Je hoort het vloeken van een vader,

ergens valt een glas kapot.

Iemand roept de poes naar binnen,

iemand doet alvast de deur op slot.


Een etage hoger staat een man

eenzaam voor het raam te staan.

In het huis ernaast zie je zijn buren

dansend door de kamer gaan.


Al die huizen

al die ramen

al die mensen

van wie jij er eentje bent.


Dit gedicht gaat over de avond die valt. Daarom hadden we een kleine introductie-opdracht. We maakten in de klas vier papiertjes. Daarop tekenden we respectievelijk een oog, een neus, een oor en een hart.
Het was de taak van de kinderen 's avonds even op straat te gaan. Eventueel met mama of papa.
Op de kaartjes moesten ze met woorden opschrijven wat ze op straat zagen, roken, hoorden en, hoe ze zich voelden.
's Anderendaags in de klas leverde dat een hele lijst én een fijn gesprek op. Bovendien kwamen we zo mooi in de sfeer die het gedicht wil oproepen.
In een volgende artikeltje beschrijf ik de plannen die we verder nog met dat gedicht hebben.

Bekijk ook de foto's van het openingsmoment van de Gedichtendag in de gymzaal. Daar kregen wij ons gedicht.

woensdag 26 januari 2011

Oliver! (4)



Supernieuws!
Vandaag kreeg ik per mail de voucher (toegangsbon) voor onze plaatsen voor de musicalvoorstelling van vrijdag 4 februari.
Wat we gevraagd en gehoopt, maar toch niet echt verwacht hadden, is uitgekomen.
We zitten met z'n allen haast helemaal vooraan!

Kijk maar op het zaalplan. Onze stoelen zijn blauw gekleurd.


We zullen dus alles bijzonder goed kunnen zien. Boffen wij even, zeg.

Die vrijdag blijft iedereen op school eten. We moeten immers tram 15 van 12.58 u. halen. Na 't eten stappen we daar samen met 3b naar toe.
De voorstelling begint om 14.00 u. en duurt, pauze inbegrepen, tot ongeveer 16.30 u.
Ik verwacht dat we omstreeks 17.30 u. terug op het Gemeenteplein zullen zijn. En dan nog terug stappen naar de school ...
Het wordt dus wel een lange, maar vooral een erg leuke dag!

Hier is de brief met de precieze afspraken.

dinsdag 25 januari 2011

Oliver! (3)

Hé, kom er maar bij!

Oliver! (2)


In de klas zijn we volop bezig met het voorbereiden van de musicalvoorstelling "Oliver!"
Het verhaal wordt verteld in korte hoofdstukjes. Dan bekijken we telkens passende stukjes uit een filmversie. Zo kunnen de kinderen zich beter voorstellen hoe het er aan toe ging in Engeland, 170 jaar geleden.
Met de hulp van tekeningen die eerst in de juiste volgorde moeten worden gehangen, leren we daarna het verhaal samenvatten en terug samenstellen.
We hebben ook al het liedje "Hé, kom er maar bij!" gezongen. Best leuk, zo gezellig samen meezingen.

Dan komt er nog een lessenpakketje aan. Daarin gaat het onder andere over Charles Dickens, de schrijver van Oliver Twist. En ook over kinderarbeid vroeger en nu, over kindercriminaliteit, over de acteurs en hun personages, over ...

Weldra krijgen jullie een brief waarop alle afspraken voor vrijdag 4 februari zullen staan.

woensdag 19 januari 2011

Laat het goed klinken!



In de klas werken we tijdens de taallessen rond "Peter en de wolf". We beluisterden het verhaal, koppelden de instrumenten aan de personages, schikten prenten in de juiste volgorde, enzovoort.
Gisteren oefenden we het vlot expressief lezen. Er waren twee groepen. Iedereen had een rol. Zo waren er een verteller, het vogeltje, de eend, de kat, Peter, grootvader, de wolf en de jagers. Elke groep had ook een "coach". Dat waren Alissa en Rosie. Onder hun leiding gingen de groepen aan de slag.
Eén groep bleef in de klas, de andere oefende in de tussenklas. Er werd hard gewerkt. Want het moest allemaal levensecht klinken! Als een personage boos is, of in paniek, of heel hard roept, dan moet je dat natuurlijk kunnen horen! En alles wat gezegd wordt, moet snel na elkaar komen, zonder te haperen.
Voor de eend, die van in de buik van de wolf op het einde nog iets roept, bedachten de twee groepen elk een verschillende oplossing. De eend in groep 1 sprak doorheen een papieren zakdoekje, die van groep 2 hield de handen in een kommetje voor de mond. Allebei leuk gevonden; het klonk alsof het geluid ergens uit een diepte kwam!
De oefentijd was goed besteed, want het voorlezen voor de klas lukte bij de beide groepen prima. Er werd luid en duidelijk voorgelezen en alles kwam er bij iedereen vlotjes uit. 't Was prettig om naar te luisteren.
Dat laatste moet je maar geloven op ons woord. Want de beelden kunnen we laten zien, maar dat "lees-geluid" kunnen we niet laten horen ...

donderdag 6 januari 2011

Popocatepetl


Maandag, 10 januari 2011 - al meteen de eerste dag na de vakantie! - gaan we kijken en luisteren naar muziektheater in de Mark Liebrechtschouwburg.
De voorstelling wordt gebracht door "Cools & De Smet" en heet "Popocatepetl".
Dit lezen we erover in de schoolbrochure van het CC Mortsel:

"100 jaar geleden: °Annie M.G. Schmidt
10 jaar geleden: °Popocatepetl


Een écht concert voor kinderen met gitaren, accordeon, trommels, toeters en bellen!

Met vooral veel liedjes:

over een beer die frieten eet …

over een hond die niet wil plassen …

over een koning die verandert in een groene paraplu …

over een man die de kraan heeft ‘OPEN LATEN STAAN’ …

en natuurlijk over de Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl-Popocatepetl …

Allemaal grappige, brutale, eigenwijze of vertederende teksten van Annie M.G. Schmidt.


Zang, muziek en spel: Frank Cools, Rembert De Smet. Advies: André Vermaerke."


Net als jullie zijn wij zeer benieuwd wat 't wordt. De voorstelling begint om 10.00 u. en duurt ongeveer een uur. Niks speciaals dus deze keer met vroeger vertrekken of later terugkomen. Alles valt netjes binnen de normale schooluren.
Tot maandag!

O ja! "Popocatepetl" opzoeken in Wikipedia geeft dit.