Pagina's

woensdag 19 januari 2011

Laat het goed klinken!



In de klas werken we tijdens de taallessen rond "Peter en de wolf". We beluisterden het verhaal, koppelden de instrumenten aan de personages, schikten prenten in de juiste volgorde, enzovoort.
Gisteren oefenden we het vlot expressief lezen. Er waren twee groepen. Iedereen had een rol. Zo waren er een verteller, het vogeltje, de eend, de kat, Peter, grootvader, de wolf en de jagers. Elke groep had ook een "coach". Dat waren Alissa en Rosie. Onder hun leiding gingen de groepen aan de slag.
Eén groep bleef in de klas, de andere oefende in de tussenklas. Er werd hard gewerkt. Want het moest allemaal levensecht klinken! Als een personage boos is, of in paniek, of heel hard roept, dan moet je dat natuurlijk kunnen horen! En alles wat gezegd wordt, moet snel na elkaar komen, zonder te haperen.
Voor de eend, die van in de buik van de wolf op het einde nog iets roept, bedachten de twee groepen elk een verschillende oplossing. De eend in groep 1 sprak doorheen een papieren zakdoekje, die van groep 2 hield de handen in een kommetje voor de mond. Allebei leuk gevonden; het klonk alsof het geluid ergens uit een diepte kwam!
De oefentijd was goed besteed, want het voorlezen voor de klas lukte bij de beide groepen prima. Er werd luid en duidelijk voorgelezen en alles kwam er bij iedereen vlotjes uit. 't Was prettig om naar te luisteren.
Dat laatste moet je maar geloven op ons woord. Want de beelden kunnen we laten zien, maar dat "lees-geluid" kunnen we niet laten horen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!
Je tekst verschijnt niet meteen. Hij wordt eerst nagelezen.
Het kan dus even duren voor die hier getoond wordt.
Kom later nog eens terug. Misschien heeft er wel iemand geantwoord op jouw opmerking ...