Pagina's

dinsdag 17 februari 2009

Nestkastjes timmeren

Bij de bouw van het nieuwe scoutslokaal van de 60ste Sint-Jozef Mortsel - sluikreclame ;-) - bleef er nog wat resthout over ...
Als we daar nu eens nestkastjes van timmerden
?
Zo gezegd, zo gedaan! Eerst een avondje zagen - maar dat kan de meester goed - en dan konden de kinderen aan de slag.
Tevoren hadden ze al opgezocht hoe groot de gaatjes moesten zijn voor kool- en pimpelmeesjes.

De rest vertellen onze reporters hieronder zelf.


Die nestkastjes moeten nu zo snel mogelijk opgehangen worden.
Graag krijgen we - als dat mogelijk is - ook een digitale foto toegestuurd van de omgeving
waarin het vogelhuisje geplaatst is.
We zijn immers van plan een bericht te sturen naar "
Nieuws uit de natuur", met de nodige uitleg en foto's. Misschien komen we dan met dit projectje nog wel op TV!

Nestkastje
Eerst zijn we naar de kelder gegaan om planken te gaan halen. Dan deed de meester voor wat we moesten doen. Daarna moesten we de planken in elkaar puzzelen totdat het een nestkastje was. We hebben het vastgetimmerd met spijkers.
Op het einde heeft de meester een gaatje geboord voor de koolmees of de pimpelmees. Dat mochten we kiezen.
Het was heel leuk ik wil het zeker nog eens doen.
Sander


We hebben met de hele klas een vogelkastje gemaakt. Sommige voor koolmezen en sommige voor pimpelmezen. Eerst hebben we de zijkanten gemaakt en dan de onderkant. De volgende dag hebben we het dak erop gedaan. We hebben het zacht geschuurd. Het zijn er allemaal mooie. En we hebben ook nog getimmerd met de hulp van de meester, Sonja en Hilde.
Sam

We hebben vandaag een nestkastje gemaakt. En toen gingen we naar de kelder. We moesten hard slaan met onze hamer. We moesten ook hard werken. En het was ook heel moeilijk. Op het einde moesten we ons nestkastje versieren. Ik vond het heel leuk.
Matthijs

Wij gingen met de klas naar de schoolkelder om een nestkastje te knutselen. Hilde en Sonja kwamen ook mee helpen. Wij moesten zelf gereedschap meenemen. Eerst mocht Matthijs het in elkaar puzzelen.
Dan legde de meester nog wat uit. En dan gingen we aan de slag.
Eerst de muren aan elkaar timmeren. Dan de onderkant (vloer) vast timmeren.
De volgende dag het dak er op. En het is klaar!
Lucas

We gingen een vogelkastje bouwen. Eerst kijken dan timmeren. Het was supermega tof!
Ik heb het vogelkastje een beetje geschilderd. Dan een boom kiezen. En dan het kastje vastgezet. Hopelijk komen er geen katten of poezen. Nu wachten tot de vogels komen !
Cato



Maandag 16 februari: we hebben vogelnestkastjes gemaakt.
Hilde en Sonja (mijn mama) waren er ook bij om ons een beetje te helpen.
We gingen naar de schoolkelder en we moesten in een kring gaan staan of zitten. De meester legde ons uit hoe we het kastje moesten maken en timmeren.
En toen zelf aan de slag!
We begonnen er aan. De planken in elkaar timmeren.
Als de vier planken aan elkaar waren,gingen we weer in een kring staan/zitten.
De meester legde uit hoe we de onderkant moesten vastmaken.
Toen gingen we weer aan de slag. Weeral timmeren.
Daarna het gaatje voor de pimpelmees of de koolmees erin boren.
Dan schoonmaken vanbinnen met schuurpapier.
Maar dan was de school uit.
Dinsdag 17 februari gingen we weer verder.
Het dak erop zodat je het nog kan opendraaien. Dan de tweede spijker erin.
Vanachter nog een gaatje om het op te hangen en ...
KLAAR IS KEES!
Maandag had ik wel 7 KEER OP MIJN VINGERS GEHAMERD!
De twee dagen waren dus SSUUPPEER LLEEUUKK! (zoals je het leest!)
X_X_X
INNE!!

We zijn allemaal naar de kelder gegaan om hout te gaan halen. Dan heeft onze meester alles uitgelegd. Matthijs heeft het in elkaar gepuzzeld. En dan moest iedereen aan de slag. Wij waren allemaal timmermannen. Het timmeren was niet zo makkelijk maar we vonden het toch superleuk.
De groeten van Lex.

dinsdag 10 februari 2009

Reactie?! Commentaar?!

Vanaf nu kan je onderaan elk bericht je reactie of commentaar kwijt. We gaan het gewoon eens proberen en we zullen wel zien wat dat wordt ...
Klik onderaan rechts op "reacties" en daarna wijst het zichzelf uit wat je precies moet doen.
Alle teksten worden wel eerst gelezen vóór ze gepubliceerd worden. Zo kunnen we het netjes houden en krijgt ook spam geen kans.
Ziezo, iedereen is dus bij deze uitgenodigd om eens in zijn pen te kruipen. Kinderen, mama's, papa's, oma's, opa's, ...
Laat maar komen!

zaterdag 7 februari 2009

Knuffelen met knuffels

We brachten onze knuffels mee naar de klas.

In de schrijfles gingen we aan de slag om onze knuffel te beschrijven.
We letten vooral op:

1. Hoe heet mijn knuffel?

2. Hoe kreeg ik mijn knuffel?

3. Hoe ziet mijn knuffel eruit?

4. Waarvoor gebruik ik mijn knuffel?


In de spreekles mocht dan, wie dat wou, over zijn knuffel komen vertellen.

We zetten alle knuffels op de tafel en haalden juf Agnes. Die moest uit die stapel knuffels de juiste proberen te vinden, door goed te luisteren naar de beschrijving ervan door een kind.
Bij een goeie beschrijving lukte dat natuurlijk beter ...

Anouck en Inne hadden er vooraf thuis nog meer
werk van gemaakt! Zij hadden een aparte tekst voorbereid. Hier komen ze:

Meih-meih-meih!
Ik ben Dotje, de knuffel van Inne, en woon er al 3 jaar bij.
Ik kom van de zak van zwarte Piet, van het Sinterklaasfeest van de papa van Inne.
Meih-meih-meih!
Ik ben één van de lievelingsknuffels van Inne,
Maar soms ben ik jaloers op Beri en Steffy, de beren.
Inne zorgt goed voor mij en ik mag af en toe in haar bed slapen.
Ik ben een echte knuffel en geef supergraag kusjes.
Meih-meih-meih!
Als ik niet in het bed van Inne lig, dan kan je mij in de wei vinden.
Daar snoep ik van het malse gras en huppel in het rond:
pong, pong, pong, pong!
Da-ag!
Pong, pong.

(Inne)


Mijn liefste knuffel is lekker zacht,
ze heeft een echte berenvacht.

Een coole snoet,
met twee bruine ogen,
een strakke jeans
en een rode trui,

daar komen nog rode strikjes
en zwarte schoentjes bij.

Mijn liefste knuffel maakt me blij,
ik noem haar Marie en ze is van mij.

(Anouck)

Volgende week tikt iedereen zijn knuffelbeschrijving in op de computer. We nemen een foto van de knuffel en leren hoe je die in je Word-document plakt.
Die documenten publiceren we daarna natuurlijk ook!