Pagina's

zaterdag 31 januari 2009

Gedichtendag

Donderdag was het gedichtendag. De meester was dan op nascholing. Maar gisteren maakten we samen toch een gedicht. Met onze beproefde methode van de woordspin.
Waarover gingen we dan een gedicht schrijven? Over onze klas natuurlijk!
Hier komt ie:

Onze klas: 3a!

Wil je eens toffe kinderen zien?
In 3a vind je er wel zeventien!
De meester doet soms wel raar
en hij heeft grijs haar.
Wiskunde, WO en taal,
we leren het allemaal.
Onze klas is megacool,
't is er altijd een leuke boel.
3a ...
ja, ja, ja!

woensdag 14 januari 2009

De verloren schat van de tempelridders


Gisteren bekeken we deze spannende jeugdfilm.
Voor de liefhebbers; er is nu ook een derde deel gemaakt! Dat is misschien iets voor volgend schooljaar, als jullie in het vierde zitten.

Vandaag zijn we naar de film geweest van de tempelridders. Het was een film met moeilijke namen, er werd veel in gevochten en het was ook heel grappig. Het ging over 2 jongens en 2 meisjes en die moesten iemand gaan helpen. Ik wil nog wel eens naar een film gaan kijken met de klas!
Sander

Naar de film met de klas.
Wij gingen met de klas en nog wat klassen naar de film in het Mark Liebrecht-Centrum. Het was een leuke film ook wat eng. Met vechten en nog meer. Zoals tornooien met paarden en een gekke man die heel de tijd salto’s doet. En hij blijkt de neef te zijn van Katrien.
Lucas

De verloren schat van de Tempelridders hebben we dinsdag gezien. Het was echt zo'n goede film! Het ging over een meisje dat op vakantie ging, maar op een zeker moment kwamen de zwarte broeders (of zoiets). Dat waren slechte meneren. De vader ging vechten tegen de broeders, maar raakte gewond. Het meisje met haar drie vrienden gingen kijken, maar ze vonden haar vader niet. En zo volgden ze allemaal sporen om bij haar vader te komen. Haar neef was er ook bij. Die deed alsof hij goed was. Maar toch was het niet zo. Hij heeft het meisje in een toren gezet en heeft allemaal bakstenen rond haar gezet. Maar de drie vrienden hebben haar toch gevonden. Ze vocht met haar neef en won. En ze leefden nog lang en gelukkig.
xxx Florette retteketet.

We zijn naar de film geweest. De film ging over ridders. Soms was het een beetje spannend. Het was heel leuk.
Matthijs

FILM tempelridders 2
Dinsdag na het eten gingen we FILM zien, de FILM tempelridders 2.
We stapten naar het Mark Liebrecht Centrum .
Het ging over een meisje Katrine en drie vrienden, twee jongens en nog één meisje .
Het zwarte broederschap probeerde de vier vrienden te pakken en daarvoor had het zwarte broederschap de vader van Katrine gepakt .
Op het einde van de FILM deed Katrine een speciale handschoen aan.
Ze ging met haar hand in een speciaal gat.
Er ging een deur open.
In de kamer lag een lijk.
Toen was de FILM gedaan.
We deden onze jassen aan.
Mama kwam mij halen, want ik moest naar de tandarts en mijn zus ook.
Het was een SUPER FILM!
XXX Inne

Experimenteren met reflecteren

Gedurende twee weken in januari proberen we de kinderen te motiveren om zich zo zichtbaar mogelijk te maken in het verkeer. Waarom is het veiliger met een fluovestje? We probeerden het uit.

We zijn in de kelder van de school een experiment gaan uitproberen.
We wilden weten of je met een fluovestje beter gezien wordt of niet.
Twee kinderen staan in een hoekje en de andere kinderen schijnen met hun zaklamp op de fluovestjes. Als je met de zaklamp schijnt, zie je het kind met het fluovestje en de anderen niet. Dus als je naar school komt, doe dan altijd een fluovestje aan!
Cato

In de schoolkelder met fluovest.
Wij gingen met de klas naar de kelder. Bijna iedereen had een fluovest aan. Sommige hadden een zaklamp bij. Dan moesten er twee kinderen op het einde van het gangetje staan. Ik zelf mocht er ook eens gaan staan. Dan in de andere kelder. Sommige kinderen deden hun vest uit. Dan zag je het verschil goed!
Lucas

Met fluo naar school!
Deze maandag gingen we naar de kelder. Eens testten hoe zichtbaar we zijn.
We mochten een zaklamp meenemen.
En ons fluovestje aan!
Er gingen twee kinderen een beetje verder staan, eerst met fluovest en dan zonder fluovest.
Dan kon je goed het verschil zien wanneer we met een zaklamp schenen.
Toen gingen we naar een andere kelder.
Daar gingen kinderen met fluovest en daarna zonder fluovest naast elkaar staan. De zichtbaarheid was ook nu weer goed te merken. Daarom is het belangrijk dat we onze fluovestjes dragen op donkere dagen in het verkeer.
'LAAT JE ZIEN ' of je bent gezien. Het bewijs is er met ons kelderbezoekje.
XXX Inne

We zijn met de klas naar de kelders gegaan. Met fluovesten en zaklampen. Er moest iemand achteraan gaan staan en iemand vooraan. Als er iemand met een zaklamp op een fluovestje scheen, kon je de fluovesten heel goed zien. Dan hetzelfde voor de andere kelder. Ik vond het griezelig, maar wel leuk. Ik ben uitgeschoven. Ik weet nu wel dat je best met een fluovest naar school komt.
xxx Florette retteketet

Groepslezen: Peter en de Wolf

Boeiend expressief voorlezen, zoals in een luisterspel. Dat oefenden wij in twee groepen met een korte dialoogtekst.

Wij hebben gelezen in groepjes van “Peter en de wolf”. We hebben de rollen verdeeld en ik was de jager. Sam was grootvader en Matthijs was Peter en Dries was de wolf. Ik vond het héél leuk.
Groetjes van Sander

De kinderen van 3a lazen in groep. Eerst moesten ze goed oefenen. Ik zelf deed niet mee. Als iedereen goed geoefend had, moest iedereen met zijn groep het verhaal voorbrengen. Iedereen deed leuke geluidjes, dat is leuk.
Lucas

We moesten gisteren groepslezen. Het verhaal heette “Peter en de wolf”. En ik was Peter.
Het lukte goed. De meester heeft er zelfs een filmpje van gemaakt. Nu kan je ons bezig zien op YouTube. Heel erg grappig.
Uw reporter uit Mortsel: Niels!

Peter en de wolf
We werkten met een luisterverhaal rond Peter en de Wolf.
De meester verdeelde ons in groepjes.
Dan werden de kaartjes voor de rollen verdeeld.
Dat waren de eend, de kat, de vogel, grootvader, de wolf, Peter, de jagers en de verteller.
Toen moesten we de tekst lezen.
Na een tijdje gingen we groep na groep van voor staan en lazen we de tekst voor heel de klas.
XXX Inne

Peter en de wolf. We hebben in 2 groepen gewerkt: een groep met de kruisjes en een met niks.
Anouck was de verteller, Matthijs was Peter, Florette was de kat, Alyssia was de vogel, Sam was grootvader, Cato was de eend, Dries was de wolf, Sander was de jager.
Alyssia